marlou-floor.reismee.nl

Saint Petersburg

Na het rustgevende weekend in Koli stond de volgende trip alweer op het programma; st. Petersburg. Om 10 uur ’s ochtends vertrok de bus vanuit Kuopio naar Helsinki waar we vervolgens de ferry naar Rusland namen. De eerste dag stond de city tour op het programma, als een groep chinezen hadden we telkens 10 minuten de tijd om foto’s te maken om vervolgens met de bus weer naar een andere bezienswaardigheid te gaan. Niet echt de ideale manier om een stad te zien maar daarna hadden we wel een ‘overzicht’ van de stad en wisten we dat waar je je ook bevond in de stad, er altijd wel iets moois te zien was. ’s Avonds genoten van een biologisch studentikoos diner waar we bij toeval op stuitte. Het is erg lastig om een restaurant te vinden aangezien de taal nergens op lijkt. Vervolgens op onze hotelkamer heerlijk genoten van de goedkope wijn om ons klaar te stomen voor een avondje uit in st. Petersburg. Per metro gingen we op zoek naar de club waar onze medereisgenoten al waren. De Russische jongeren zijn erg vriendelijk en doen erg hun best om je de weg uit te leggen. De ouderen daarentegen kijken je nors en boos aan en spreken Russisch tegen je. De club vinden was nog een behoorlijke klus maar ondertussen konden we genieten van de mooiste gebouwen met licht van de maan.

Op dag numero 2 zijn we naar het Catherine Palace geweest. Op de heenweg begon het opeens te sneeuwen terwijl de dag stralend begon en had onze bus motorpech. Midden op de snelweg stonden we stil en moesten we wisselen van bus. Het Catherina Palace is een prachtig blauw paleis, doordat de afwerking zo mooi is lijkt het op foto’s bijna onwerkelijk. Vanbinnen is elke kamer bedekt met goud en dat terwijl Catherine niet eens van goud hielt.. Het is een gek idee dat mensen hier daadwerkelijk gewoond hebben in zoveel rijkdom maar ondertussen nooit hun paleis zijn uitgekomen, zelfs hun eigen tuin hebben ze niet gezien. Op de terugweg kwamen we in een enorme file terecht, erg geluk hadden we dus niet. Daarna zijn we de stad ingegaan om alle cathedrals en straten te bewonderen. Het weer was erg koud maar de lucht was een mengeling van wolken en blauw. Gedineerd in een Russisch restaurant waar ik de Russische rodebietensoep (Borsjtsj) heb geproefd. Daarna hebben we het mooiste metrostation bezocht wat wel een paleis leek en nog wat door de stad gedwaald. Het is heerlijk om gewoon te gaan en zien waar je beland.

Op de laatste dag hebben we het hermitage museum bezocht. Wil je alles zien heb je maar liefst negen jaar de tijd nodig. Weer alles bedekt met goud en ontelbaar veel kamers. De tour duurde naar mijn idee een beetje lang want buiten scheen de zon en persoonlijk geniet ik meer van gebouwen dan van schilderijen. Na het middaguur hebben we onze eigen cathedral tour gemaakt. Als eerste zijn we naar de st. Isaac’s cathedral gegaan waar we de toren beklommen hebben en uitzicht over heel de stad hadden. Leuk om te zien dat je na 3 dagen al zoveel dingen herkend. Vervolgens kwamen we bij toeval bij de st. Nicholas Cathedral uit en daarna zijn we naar de Savior of the Spilled Blood geweest. Dit is het cathedral dat voor mij typerend is voor st. Petersburg, kleurrijk en met koepels. Zo mooi als hij er van de buitenkant uitziet zo is hij ook van de binnenkant, de muren zijn bedekt met mozaïek en net zo kleurrijk. Tenslotte nog even naar een souvenirmarktje en toen was het alweer tijd om het Rusland gedag te zeggen.

Terug in Kuopio lag er sneeuw en kan ik bij deze zeggen dat de winter echt begonnen is. Onder het genot van een sneeuwwandeling konden we terugdenken aan de leuke tijd die we in st. Petersburg gehad hadden.

Heel veel liefs,
Marlou-Floor