marlou-floor.reismee.nl

Turku

Terve!

Afgelopen week stonden er weer een hoop leuke dingen op het programma. Zo hebben we een sauna gehuurd midden in het bos. Na een 1,5 (om)gelopen te hebben kwamen we eindelijk op de ideale bestemming uit. Een houten huisje aan de rand van het meer waar de maan al schitterde in het water. Zelf de kachel en sauna aanmaken was nog een behoorlijke klus maar dankzij een geniale ingeving heb ik zelfs een vuurtje aangestoken. Deze ingeving bestond uit het hout aansteken dmv een kaars. Het papier was elke keer zo snel opgebrand dat de houtblokken nog niet aan het branden waren. De kaars konden we onder een kleine houtblok leggen die vervolgens de grote houtblok weer aanstak. Jaja je moet een beetje inventief zijn als het soms tegenzit. Na de sauna lekker gebbqt in het huisje op ons vuurtje en toen was het tijd voor de terugweg. Het liefst wilde ik een taxi nemen want na de sauna wil je niks liever dan zo snel mogelijk je bedje induiken. Anyways de anderen die ietwat avontuurlijker zijn dan ik besloten een andere weg dwars door het bos te nemen. Deze was modderig, donker maar weliswaar sneller. Achteraf ben ik blij om dit nachtelijke avontuur door het bos en de avond eindigde perfect met een vallende ster!

In het weekend stond Turku op het programma. Met een volgeladen busje gingen we op pad (9 man). Het is een heerlijk gevoel dat je gewoon kunt gaan en staan waar je wilt en dat iedereen enthousiast is om weer wat anders van Finland te zien. 9 uur kwamen we aan in ons hostel waar we ‘spaanse tijd’ nog een heerlijke wraps maaltijd gegeten hebben. Daarna een wandeling langs de rivier gemaakt. De gebouwen waren allemaal even prachtig en het oogde echt als een echte stad, dat mis ik wel een beetje in Kuopio. De volgende dag was iedereen fris en fruitig en gingen we opzoek naar het kasteel. De lucht was blauw en de zon scheen. Elke keer stopte we even om onze vitamine D voorraad aan te vullen en te genieten van de zonnestralen. Turku is een levendige stad en zeker de moeite waard om te zien. De dag afgesloten op de kerstmarkt waar we Finse Gloggi en amandelen hebben gegeten. Gloggie is een zoet drankje dat naar mijn idee moet lijken op glühwein maar dan zonder alcohol. Voldaan van de dag hebben we besloten in ons hostel te blijven waar we een gezellige avond hebben gehad met drankspelletjes. Zondag was alweer de laatste dag van ons weekend en stond er weer een hoop op het programma. ’s Morgens VOOR zonsopgang waren wij al in Naantali waar Moominworld is. Moomin is een Finse tekenfiguur. Het park was gesloten maar bevond zich op een eiland en de gebouwen waar Moomins in wonen konden we gewoon tussendoor lopen. Langzamerhand kwam de zon op en konden we wederom genieten van het schattige eilandje en het plaatsje Naantali met de houten huisjes. Wel zag alles er een beetje verlaten uit, maar in de zomer zal het hier vast nog veel mooier zijn. Het volgende stadje was Old Rauma, een houten stadje die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Onderweg sloeg het weer om en hadden we hagel. Ook in Rauma bleef het bewolkt en besefte we hoe veel geluk we met dit weekend gehad hebben. De houten huisjes waren schattig en de uitkijk over de stad was mooi maar inmiddels besefte we allemaal dat we redelijk voldaan waren en maar eens aan de terugweg moesten beginnen. Back in de partybus lekker opwarmen en napraten. Als afsluiting gegeten bij Hesburger, de Finse MacDonalds.

Daarnaast ben ik deze week naar de bioscoop geweest; The hunger games 2! Leuk om deze film in het Engels te zien met Finse ondertiteling en Zweedse ondertiteling. Inmiddels herken ik al een aantal woorden en is ook het Finse examen achter de rug. Het Old Kuopio museum bezocht. Allemaal typische houten Finse huisjes ingericht volgens bepaalde tijdperken en een echte Finse maaltijd genuttigd. Deze maaltijd bestond uit elk with mashed potatoes and lingonberries, karelian pastries, salad en als toetje Mustikkakukko (blueberry pie). NomNomNom. Tenslotte wil ik eindigen met dat ik mijn tentamen voor International social and health care services gehaald heb met 4 van de 5!

Moi Moi,

Marlou-Floor