marlou-floor.reismee.nl

Lapland

The Ultimate Finnish Experience heb ik afgelopen week ervaren. Per bus gingen we om 4 uur ’s ochtends op weg naar Lapland. Onderweg zijn we naar een dierentuin gegaan waar de witte ijsbeer was en Santa Claus village. In Santa Claus Village zijn we met de ‘echte’ kerstman op de foto geweest. Te touristisch en achteraf bleken er zelfs 2 Santa Clauses te zijn…. Onderweg kwamen we wilde rendieren tegen, zo gaaf! ’s Avonds kwamen we aan in Levi. Waar we in een houten cottage met 10 man zaten. Helemaal perfect. Sauna aan en afkoelen in de sneeuw.


Maandag gingen we naar een reindeerfarm. Eerst kregen we uitleg over de merken in hun oren en daarna mochten we ze zelf voeren en een ritje maken. Door naar de Husky park. De honden blaften van enthousiasme maar echt gevaarlijk waren ze niet. Dit ritje was nog ultiemer. De snelheid waarmee de huskyhonden je voorttrokken was geweldig, razend ging je langs de bomen en daarna kwam je op een open vlakte uit, Mega! Helaas was het ritje zo afgelopen maar het was het zeker waard. ’s Middags de sledes pakken en weer genieten van de sneeuwpret. Levi is een schattig plaatsjes met kerstverlichting en een skipiste waar je onwijs goed op kunt sleeën. Je voelt je weer helemaal kind en iedereen geniet.


Dinsdag stond Noorwegen op het programma, een beetje teleurstellend want we hebben de hele dag in de bus gezeten en het weer was niet top waardoor het uitzicht niet geweldig was. Wel in the Artic Ocean gezwommen. Je voeten vroren eraf maar we did it!! Ook rendier gegeten en als afsluiter het noorderlicht gezien. Zo ULTIEM!! Onbeschrijfelijk,! Hoe de lichten dansen in de lucht en zelfs de kleur rood gezien. We waren even bang dat we ze niet zouden zien maar dit maakte het lange wachten meer dan goed.


Toen was de laatste dag alweer aangebroken. Eerst langlaufen, echt respect! Pittig zwaar, vermoeiend en warm. In de tracks was het wel wat makkelijker en na een uurtje kregen we het allemaal wat meer onder de knie. Toch leek het bij lange na niet op de ervaren langlaufers maar ik ben blij dat ik het een keer geprobeerd heb! ’s Middags downhill skiën. Dat ging me een stuk gemakkelijker af. Heerlijk voelde het om de berg af te roetsen. De hele dag is er een rode gloed omdat de zon niet boven de berg uitkomt. Met hele dag bedoel ik van 10 tot 4. De ‘echte’ zonsopgang en zonsondergang is van kwart voor elf tot half 2. Mijn Duitse flatgenootje heb ik leren skiën en met een Frans meisje had ik exact hetzelfde skitempo. Helemaal top. Of course weer sauna en ’s avonds party. Wat een week. De groep wordt steeds hechter en het is zo gek dat de laatste 2 weken nu zijn ingaan.


Voordat we aan de lange terugreis begonnen nog een laatste ronde door het dorpje Levi en de berg op om de typische bomen met sneeuw te zien. In de Finse taal kennen ze 7 woorden voor sneeuw. De sneeuw in de bomen heet tykky, de sneeuw blijft hangen in de bomen omdat de luchtvochtigheid op de berg hoger is. De Samibevolking kennen wel 21 woorden voor sneeuw hebben. Zo zie je dat taal zich aanpast aan de omgeving waarin mensen wonen dit heb ik toevallig geleerd tijdens het vak cultural communication competence, toch nog iets van opgestoken.


Dit zal waarschijnlijk mijn laatste blog zijn aangezien ik alweer bijna in Nederland ben. Ik kijk ernaar uit om iedereen weer te zien en ben ook benieuwd wat jullie de afgelopen 4 maanden gedaan heb.


Tot snel en heel veel liefs,


Marlou-Floor


Nog een klein grappig iets. De Nederlandse taal met de gggg’s wordt gezien als een storende radio zender. We hadden Nederlandse meisjes in de bus die non-stop aan het praten waren en als nogal irritant werden ervaren. Daarna in de cottage was er een storende radiozender en toen riepen 2 mensen: Dutch! Stiekem moest ik hier best wel om lachen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!